POMPIERII MILITARI BĂCĂUANI

DESPRE NOI

     Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Mr. CONSTANTIN ENE” al Judeţului Bacău (I.S.U.J. Bacău) s-a înfiinţat în conformitate cu prevederile ordinul ministrului Ministerului Administraţiei şi Internelor nr. S / II / 3950 din 20.12.2004.

     Începând cu data de 15.12.2004, personalul Grupului de pompieri „Mr. CONSTANTIN ENE” al Judeţului Bacău şi Inspectoratului de Protecţie Civilă Judeţean Bacău s-a transferat în interes de serviciu, în cadrul I.S.U.J. Bacău.

     Inspectoratul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă s-a constituit ca serviciu public deconcentrat în subordinea Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, în scopul managementului situaţiilor de urgenţă pe tipuri de risc din competenţă.

     Obiectivul fundamental al activității desfășurate de IGSU vizează eficientizarea acțiunilor de prevenire și gestionare a situațiilor de urgență, în vederea menținerii sub control a riscurilor și asigurării stării de normalitate a vieții comunităților umane și este atins prin multitudinea de activități de prevenire și intervenție pentru stingerea incendiilor, descarcerare și prim-ajutor SMURD, salvarea persoanelor și limitarea pagubelor produse de inundații, alunecări de teren, mișcări seismice, epidemii, epizootii, înzăpeziri, secetă, asistența persoanelor aflate în situații critice, intervenția la accidente tehnologice, radiologice, nucleare, biologice sau alte tipuri de calamități naturale sau antropice.

     Inspectoratul judeţean, funcţionează cu personalitate juridică, în subordinea Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă şi asigură planificarea şi mobilizarea resurselor proprii la instituirea măsurilor excepţionale prevăzute de lege, precum şi la declararea stărilor de mobilizare şi război.

     Pentru îndeplinirea atribuţiilor specifice, inspectoratul judeţean colaborează cu autorităţile administraţiei publice locale, cu celelalte structuri ale Ministerului Afacerilor Interne, unităţi ale armatei, serviciile voluntare şi private, serviciile descentralizate, filiale locale ale Societăţii Naţionale de Cruce Roşie, mass-media, precum şi cu alte asociaţii, fundaţii şi organizaţii neguvernamentale care acţionează în domeniul specific.

     În conformitate cu prevederile Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 88 din 30. 08.2001 şi ordinului ministrului administraţiei şi internelor bunurile mobile şi imobile aflate în folosinţa vechilor structuri au fost transmise în administrarea Ministerului Administraţiei şi Internelor, respectiv în administrarea Inspectoratului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă.

     Personalul inspectoratului judeţean cu atribuţii de îndrumare şi constatare a respectării legii privind protecţia civilă şi apărarea împotriva incendiilor, precum şi personalul de intervenţie, desemnat potrivit legii, este investit, pe timpul îndeplinirii serviciului, cu exerciţiul autorităţii publice.

     Multiplicarea riscurilor nonmilitare la adresa securităţii naţionale, la care pot fi adăugate evenimentele cauzatoare de victime omeneşti, distrugeri de bunuri cu care s-au confruntat structurile specializate în ultimii ani, a impus reevaluarea, identificarea şi implementarea unor mecanisme operaţionale eficiente, bazate pe managementul integrat al situaţiilor de urgenţă, pe un nou concept de cooperare interministerială, multidisciplinară, pe punerea în comun a tuturor capabilităţilor şi valorificarea expertizei întregului spectru de instituţii cu atribuţii în materie, într-un format care să acopere toate nevoile operaţionale rezultate în urma acţiunii factorilor generatori de situaţii de urgenţă.

     Necesitatea unei coordonări unitare, de natură a asigura funcţionalitatea optimă şi eficientă a elementelor de dispozitiv şi a capabilităţilor, precum şi un control real, efectiv, asigurat de o conducere realizată de persoane cu experienţă în materie, impun coordonarea structurilor respective de la nivelul Executivului şi conducerea efectivă a acestora de către un secretar de stat, specialist în domeniu, în cadrul unui Departament pentru situaţii de urgenţă.

     Astfel, în anul 2014, a fost înfiinţat Departamentul pentru situaţii de urgenţă, structură operaţională fără personalitate juridică din Ministerul Afacerilor Interne, cu atribuţii de coordonare, cu caracter permanent, la nivel naţional, a activităţilor de prevenire şi gestionare a situaţiilor de urgenţă, asigurarea şi coordonarea resurselor umane, materiale, financiare şi de altă natură necesare restabilirii stării de normalitate, inclusiv primul ajutor calificat şi asistenţa medicală de urgenţă în cadrul unităţilor şi compartimentelor de primire a urgenţelor, până la internarea în spital.

     Departamentul este condus de un secretar de stat, şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, numit prin decizie a prim-ministrului, iar în exercitarea atribuţiilor acesta coordonează: Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă, Inspectoratul General de Aviaţie (numai pentru operaţiuni de gestionare a situaţiilor de urgenţă).  

     I.S.U.J. Bacău face parte din forţele de protecţie ale sistemului de securitate şi apărare naţională şi din subsistemul local de management al situaţiilor de urgenţă.

     Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență a fost creat premergător aderării României la Uniunea Europeană și reprezintă o rețea de comunicare permanentă între autoritățile administrației publice și structurile abilitate în managementul situațiilor de urgență, constituite pe niveluri și domenii de competență, și care dispun de infrastructura și resursele necesare pentru reducerea pierderilor de vieți omenești și intervenția la diferitele tipuri de situații de urgență.

     Sistemul Național are în compunere:

  • Comitete pentru situații de urgență (la nivel național, ministerial, al municipiului București, județean și local);
  • Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (rol integrator - asigură transmiterea deciziilor luate de Guvern sau de către Comitetul Național către autoritățile administrației publice centrale și locale);
  • Servicii de urgenţă profesioniste şi servicii de urgenţă voluntare;
  • Centre operative şi centre de coordonare şi conducere a intervenţiei;
  • Comandantul acțiunii (asigură coordonarea unitară la locul producerii evenimentului excepțional).

     Pentru gestionarea situațiilor de urgență, I.S.U.J. Bacău îndeplinește misiuni de:

  • monitorizare, evaluare, cercetare a cauzelor producerii situațiilor de urgență;
  • informare și educare preventivă a populației și avertizare a acesteia, înștiințare a autorităților administrației publice, despre posibilitatea/iminența producerii situațiilor de urgență;
  • căutare, descarcerare și salvare a persoanelor;
  • evacuare a persoanelor, populației sau bunurilor periclitate, prin asigurarea măsurilor de evacuare, instalarea taberelor de sinistrați, participarea la transportul populației și al unor categorii de bunuri;
  • distrugere a zăpoarelor de gheață sau degajare a cursurilor de apă;
  • acordare a asistenței medicale de urgență prin module SMURD din cadrul serviciilor de urgență profesioniste;
  • asigurare logistică a intervenției structurilor proprii și punere la dispoziția altor structuri, a unor categorii de tehnică, materiale și echipamente;
  • stingere a incendiilor;
  • decontaminare a populației, cu mijloace specializate și/sau a punctelor de decontaminare personal, tehnică și echipament recunoscute din timp în profil teritorial;
  • neutralizare a efectelor materialelor periculoase prin acțiuni de asanare a muniției neexplodate din timpul conflictelor militare.

     În cadrul inspectoratului județean pentru situații de urgență funcționează Serviciul Medical de Urgență, Reanimare și Descarcerare (SMURD), având ca operator aerian structurile de aviație ale Ministerului Afacerilor Interne, în colaborare cu spitalul județean și cu autoritățile publice locale.

     În structura SMURD funcționează echipe integrate de descarcerare, reanimare, specializate în acordarea asistenței medicale și tehnice de urgență, precum și echipe cu personal paramedical, specializat în acordarea primului ajutor calificat.

 

     Misiunile SMURD:

  • intervenția la cazurile în care una sau mai multe persoane se află într-o situație cu risc vital din cauza unei îmbolnăviri acute sau accidentări;
  • intervenția la cazurile care necesită acordarea primului-ajutor într-un interval scurt de timp;
  • intervenția la cazurile care necesită descarcerarea sau alte operațiuni de salvare;
  • asigurarea protecției medicale pentru personalul echipelor de intervenție ale I.S.U.J. Bacău la misiunile specifice cu risc de accidentare;
  • intervenția la accidente colective și calamități.

 

ATRIBUȚII

Inspectoratul îndeplineşte următoarele atribuţii principale:

  • planifică şi desfăşoară inspecţii, controale, verificări şi alte acţiuni de prevenire privind modul de aplicare a prevederilor legale şi stabileşte măsurile necesare pentru creşterea nivelului de securitate al cetăţenilor şi bunurilor; 
  • elaborează studii, prognoze și analize statistice privind natura şi frecvenţa situaţiilor de urgenţă produse şi propune măsuri în baza concluziilor rezultate din acestea; 
  • desfășoară activități de informare publică pentru cunoaşterea de către cetăţeni a tipurilor de risc specifice zonei de competenţă, măsurilor de prevenire, precum şi a conduitei de urmat pe timpul situaţiilor de urgenţă;
  • participă la elaborarea reglementărilor specifice zonei de competenţă şi avizează dispoziţiile în domeniul prevenirii şi intervenţiei în situaţii de urgenţă, emise de autorităţile publice locale şi cele deconcentrate/descentralizate; 
  • emite avize şi autorizaţii, în condiţiile legii; 
  •  monitorizează şi evaluează tipurile de risc; 
  •  participă la elaborarea şi derularea programelor pentru pregătirea autorităţilor, serviciilor de urgenţă voluntare şi private, precum şi a populaţiei; 
  • organizează pregătirea personalului propriu; 
  • execută, cu forţe proprii sau în cooperare, operaţiuni şi activităţi de înştiinţare, avertizare, alarmare, alertare, recunoaştere, cercetare, evacuare, adăpostire, căutare, salvare, descarcerare, deblocare, prim ajutor sau asistenţă medicală de urgenţă, stingere a incendiilor, depoluare, protecţie N.B.C. şi decontaminare, filtrare şi transport de apă, iluminat, asanare de muniţie neexplodată, protecţie a bunurilor materiale şi valorilor din patrimoniul cultural, acordare de sprijin pentru supravieţuirea populaţiei afectate şi alte măsuri de protecţie a cetăţenilor în caz de situaţii de urgenţă;
  • controlează şi îndrumă structurile subordonate, serviciile publice şi private de urgenţă;
  • participă la identificarea resurselor umane şi materialelor disponibile pentru răspuns în situaţii de urgenţă şi ţine evidenţa acestora;
  • stabileşte concepţia de intervenţie şi elaborează/coordonează elaborarea documentelor operative de răspuns; 
  • avizează planurile de răspuns ale serviciilor de urgenţă voluntare şi private; 
  • planifică şi desfăşoară exerciţii, aplicaţii şi alte activităţi de pregătire, pentru verificarea viabilităţii documentelor operative; 
  • organizează banca de date privind intervenţiile, analizează periodic situaţia operativă şi valorifică rezultatele; 
    participă cu grupări operative/solicită sprijinul grupărilor operative stabilite şi aprobate pentru/la intervenţii în zona/în afara zonei de competenţă; 
  • participă la acţiuni de pregătire şi intervenţie în afara teritoriului naţional, în baza acordurilor la care statul român este parte; 
    participă la cercetarea cauzelor de incendiu, a condiţiilor şi împrejurărilor care au determinat ori au favorizat producerea accidentelor şi dezastrelor; 
  • stabileşte, împreună cu organele abilitate de lege, cauzele probabile ale incendiului; 
  • controlează respectarea criteriilor de performanţă, stabilite în condiţiile legii, în organizarea şi dotarea serviciilor voluntare şi private, precum şi activitatea acestora; 
  • constată şi sancţionează, prin personalul desemnat, încălcarea dispoziţiilor legale din domeniul de competenţă; 
  • desfăşoară activităţi privind soluţionarea petiţiilor în domeniul specific; 
  • organizează concursuri profesionale cu serviciile voluntare şi private, precum şi acţiuni educative cu cercurile tehnico-aplicative din şcoli; 
  • asigură informarea organelor competente şi raportarea acţiunilor desfăşurate, conform reglementărilor specifice; 
  • încheie, după terminarea operaţiunilor de intervenţie, documentele stabilite potrivit regulamentului prevăzut la art. 13; 
  • îndeplineşte alte sarcini stabilite prin lege.

 

ISTORIC

     Primele formațiuni de pompieri pe teritoriul actual al județului Bacău apar la începutul secolului al XIX-lea, după înființarea primăriilor în anul 1831, dar, mai ales, după apariția „Așezământului pentru organizarea comandei de pompieri" din anul 1835, document care poate fi considerat actul de naștere al serviciilor de pompieri din Bacău. În anul 1844, unitatea de pompieri ce purta titulatura de „Comanda pojărnicească din Bacău”, era formată din 10 oameni, având în dotare o saca utilată cu mijloace de stingere specifice și era trasă de doi cai. Din anul 1874 până în 1926, trupele de pompieri s-au constituit ca unități de artilerie subordonate Ministerului de Război. La acea dată, secția din Bacău era formată din 55 de oameni, 27 de cai și accesoriile necesare. Prin decizia nr. 1152 din septembrie 1926 a Ministerului de Război, unitățile de pompieri trec în subordinea nou înființatului Inspectorat al Pompierilor Militari, iar la Bacău unitatea primește titulatura de Grup de Pompieri.

     La data de 02 august 1929, Inspectoratul capătă denumirea de Comandamentul Pompierilor Militari, însă la nivelul județului Bacău organizarea rămâne neschimbată. La 01 ianuarie 1956, unitatea se numea „Grupul Regional de Pază Contra Incendiilor”, având următoarea structură:

  1. Reședință grup;
  2. Compania de Pază Contra Incendiilor Bacău;
  3. Compania de Pază Contra Incendiilor Moinești;
  4. Secția de Pază Contra Incendiilor Piatra Neamț;
  5. Secția de Pază Contra Incendiilor Bicaz;
  6. Secția de Pază Contra Incendiilor Târgu Neamț.

     În conformitate cu Ordinul Ministerului Afacerilor Interne, la data de 01 octombrie 1968 ia ființă „Grupul de Pompieri Bacău”, având în structură:

  1. Compania de Pază Contra Incendiilor Bacău;
  2. Compania de Pază Contra Incendiilor Gheorghe Gheorghiu-Dej;
  3. Compania de Pază Contra Incendiilor Moinești;

     Ofițerii care au fost la comanda unității sunt următorii:

  1. Căpitan Staicu Constantin 1944 – 1948
  2. Locotenent colonel Hadji Coli Mihail 1948 – 1952
  3. Maior Limpede Liviu 1952 - 1956
  4. Locotenent colonel Demetriade Gheorghe 1956 – 1958
  5. Căpitan Stan Nicolae 1958 – 1960
  6. Maior Salcudeanu Gheorghe 1960 – 1962
  7. Colonel Anghel Ioan 1962 – 1976
  8. Locotenent colonel. Iacomi Mircea 1976 - 1980
  9. Colonel Tomosoiu Virgil 1980 - 1984
  10. Colonel Fotache Constantin 1984 - 1991
  11. Colonel Feraru Stefan 1991 - 2000
  12. Locotenent colonel Curcudel Constantin 2000 - 2001
  13. Locotenent colonel Simionescu Mihai 2001-2004

     În urma reorganizării administrativ teritoriale din anul 1968, unitatea primește denumirea de Grupul de pompieri al județului Bacău, având în componență Companiile de pompieri Bacău, Onești și Moinești.
     La 26 octombrie 1996, prin Decretul nr. 455, într-un cadru festiv organizat în centrul municipiului, unității i-a fost înmânat Drapelul de Luptă - cel mai înalt simbol al onoarei militare, ocazie cu care unitatea primește titulatura sub care funcționează și în prezent, „Mr. CONSTANTIN ENE” – ca un modest omagiu și pentru eternizarea memoriei eroului Constantin Ene, născut în orașul Bacău la data de 20 decembrie 1837, care în ziua de 7 noiembrie 1877, a avut onoarea de a conduce primul eșalon de atac pentru cucerirea redutei Rahova, unde în timpul luptelor un glonț străpunge pieptul bravului ofițer.
     Din anul 1998, structurile de intervenție își schimbă denumirea devenind astfel: Detașamentul de pompieri Bacău, Detașamentul de pompieri Onești, Secția de pompieri Moinești și Garda de Intervenție Podu-Turcului ca parte componenta a Detașamentului Onești.
     Detașamentul de pompieri Bacău este situat în str. Milcov, nr. 49, telefon 0234/550000. Ca subunitate de intervenție, detașamentul a fost înființat în anul 1835, iar în anul 1844 o regăsim în arhive, sub titulatura de „Comanda Pojarnicească din Bacău”. În 1926, după o serie de transformări tehnice și organizatorice, intra în subordinea Inspectoratului Pompierilor Militari, iar la data de 01 ianuarie 1956, ca subunitate a Grupului Regional de Pază Contra Incendiilor Bacău. Din 1 octombrie 1968, subunitatea intră în componența Grupului de Pompieri Bacău cu denumirea de Compania de pompieri Bacău. Din luna mai 1998, se transformă în Detașamentul de pompieri Bacău.
     Detașamentul de pompieri Onești este situat în municipiul Onești, str. Mărășești, nr.2, telefon 0234/311214. Subunitatea a luat ființă în anul 1951, sub denumirea de Subunitate de Pază Contra Incendiilor în orașul Tg. Ocna, sub comanda locotenentului Stan Emanoil. În anul 1955 este mutată în orașul Onești, primind denumirea de Compania de pompieri Onești. În conformitate cu noua schemă de organizare, în luna mai 1998, subunitatea primește titulatura de Detașamentul de pompieri Onești și primește în subordine garda de intervenție Podu–Turcului, care din anul 1995, când a luat ființă, și până în mai 1998 s-a numit Pichetul de pompieri Podu–Turcului, în subordinea Companiei de Pompieri Bacău.
     Secția de pompieri Moinești este situata în str. Pavel Zăgănescu, nr.1, municipiul Moinești, telefon 0234/361212. Subunitatea a luat ființă la data de 30.06.1956, prin Ordinul nr. 0258363, fiind comandată la acea vreme de locotenentul major Sava Constantin. Din anul 1970, secția se transformă în companie de pompieri, iar la 1 mai 1998, primește titulatura de Secție de pompieri.

***

      Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Mr. CONSTANTIN ENE” al Judeţului Bacău s-a înfiinţat în conformitate cu prevederile ordinului ministrului Ministerului Administraţiei şi Internelor nr. S / II / 3950 din 20.12.2004.
Începând cu data de 15.12.2004, personalul Grupului de pompieri „Mr. Constantin Ene” al judeţului Bacău şi Inspectoratului de Protecţie Civilă Judeţean Bacău s-a transferat, în interes de serviciu, în cadrul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Mr. CONSTANTIN ENE” al Judeţului Bacău.
      Inspectoratul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă s-a constituit ca serviciu public deconcentrat în subordinea Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, în scopul managementului situaţiilor de urgenţă pe tipuri de risc din competenţă. Inspectoratul judeţean este destinat să execute misiuni de prevenire, monitorizare şi gestionare a situaţiilor de urgenţă și face parte din forţele de protecţie ale sistemului de securitate şi apărare naţională şi din subsistemul local de management al situaţiilor de urgenţă.
     Inspectoratul judeţean funcţionează cu personalitate juridică, în subordinea Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă şi asigură planificarea şi mobilizarea resurselor proprii la instituirea măsurilor excepţionale prevăzute de lege, precum şi la declararea stărilor de mobilizare şi război.
    Pentru îndeplinirea atribuţiilor specifice, inspectoratul judeţean colaborează cu autorităţile administraţiei publice locale, cu celelalte structuri ale Ministerului Administraţiei şi Internelor, unităţi ale armatei, serviciile voluntare şi private, serviciile descentralizate, filiale locale ale Societăţii Naţionale de Cruce Roşie, mass-media, precum şi cu alte asociaţii, fundaţii şi organizaţii neguvernamentale care acţionează în domeniul specific.
    În conformitate cu prevederile Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 88 din 30. 08.2001 şi ordinului ministrului administraţiei şi internelor, bunurile mobile şi imobile aflate în folosinţa vechilor structuri au fost transmise în administrarea Ministerului Administraţiei şi Internelor, respectiv în administrarea Inspectoratului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă.
      Personalul inspectoratului judeţean cu atribuţii de îndrumare şi constatare a respectării legii privind protecţia civilă şi apărarea împotriva incendiilor, precum şi personalul de intervenţie, desemnat potrivit legii, este investit, pe timpul îndeplinirii serviciului, cu exerciţiul autorităţii publice.
      Pe durata situaţiilor de urgenţă sau a stărilor potenţial generatoare de situaţii de urgenţă se întreprind, după caz, acţiuni şi măsuri pentru:

  • avertizarea populaţiei, instituţiilor şi agenţilor economici din zonele de pericol;
  • declararea stării de alertă în cazul iminenţei ameninţării sau producerii situaţiilor de urgenţă;
  • punerea în aplicare a măsurilor de prevenire şi protecţie specifice tipurilor de risc şi, după caz, hotărârea evacuării populaţiei din zona afectată.

       La nivelul Inspectoratului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă este constituit centrul operaţional care asigură secretariatul tehnic permanent al comitetului judeţean pentru situaţii de urgenţă.
       Inspectoratul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă, potrivit competenţelor legale în unităţile administrativ-teritoriale, asigură cooperarea în domeniile protecţiei civile, apărării împotriva incendiilor şi gestionării situaţiilor de urgenţă.